Tijdens de goedbezochte Natuurweidedag op de Beekhoeve in Kamerik, stonden Daan Berendsen (Arla Foods) en Harrie Janssen (Stichting EKO-keurmerk) stil bij de ruimte die zij zien om de Nederlandse biologische zuivel te promoten. Allereerst liet Daan Berendsen (Head of Arla Brand & Sustainability NL) zijn licht schijnen op de aanwezige voorwaarden om de verkoop van biologische zuivel te laten groeien: “De overheid wil het, de detailhandel wil het, de consument wil het. De overheid richt zich op het bekender maken van het Europese biologische keurmerk. Supermarkten richten zich op promotie van merken en producten op de winkelvloer. Daar tussen zit de ruimte om Nederlandse biologische zuivelĀ te stimuleren.” Daan Berendsen lichtte toe dat de overheid ‘hoog over’, niet sector specifiek, de keuze voor ‘biologisch’ kan stimuleren. Zuivelondernemingen produceren meestal ook niet-biologische producten en zullen dus altijd hun aandacht spreiden over de segmenten. Supermarkten kiezen merken en producten om in de spotlights te zetten maar hebben ook bredere belangen. De sector kan dus zelf in die ruimte stappen om de waarde van biologische zuivel nadrukkelijker uit te dragen. Hoe dit uit te voeren vraagt verder onderzoek en discussie in o.a. de kwartiermakersgroep, die onder de Werkgroep Aanvullende Normen valt en in het verlengde van de ‘Regiegroep opschaling biologische zuivel en vlees’ kijkt naar mogelijkheden om de biologische afzet te laten groeien.
Arla kiest bij de promotie van haar producten altijd voor de mix van argumenten gericht op de wereld, dieren en de natuur (‘we benefit’) en argumenten gericht op het individu (‘me benefit’). Het is vanuit deze mix dat consumenten hun keuzes maken. Berendsen: “Consumenten zullen steeds bewuster gaan kiezen, met ook een verschuiving naar minder dierlijke producten. Maar als hij of zij dan wel kiest voor dierlijk, dan ook van goede kwaliteit.”
De presentatie van Harrie Janssen, naast bestuurslid van De Natuurweide ook bestuurslid bij Stichting EKO-keurmerk, sloot aan bij de visie die Daan Berendsen uitsprak. Het EKO-keurmerk benadrukt de waarde van de Nederlandse afkomst van biologische zuivel. Harrie Janssen legt uit: “Lokaal geproduceerd is een sterke positionering, zo blijkt uit onderzoek door Blauw Research. Niet alleen leggen producten minder kilometers af, wat goed is voor beperken van emissies, ook is de beleving van Nederlandse kwaliteit een extra argument voor de consument. Niet alleen in Nederland maar ook in omringende landen. Door te kiezen voor biologische producten uit Nederland, herkenbaar aan het EKO-keurmerk, profiteert de consument in de eigen leefomgeving van de waarde die biologisch heeft voor onder andere natuur, waterkwaliteit en biodiversiteit. Ook in landen waar biologisch een groter marktaandeel heeft, is een herkenbare lokale afkomst met een specifiek landelijk keurmerk van grote meerwaarde gebleken.”