Milieu Centraal lanceert een campagne om consumenten te wijzen op de Keurmerkenwijzer. Dit online hulpmiddel helpt consumenten om te begrijpen waar een keurmerk voor staat. Voor veel consumenten is in de overvloed aan keurmerken moeilijk te onderscheiden in hoeverre een keurmerk aansluit op de thema’s die een consument van belang vindt. Biojournaal meldt dat onderzoek, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en SMK (Stichting Milieukeur), blijkt dat 33% van de consumenten betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet kan onderscheiden van neplogo’s of valse claims. Van de bevraagde groep consumenten blijkt 70% geïnteresseerd in meer informatie over duurzaamheidskeurmerken, bijvoorbeeld over de betrouwbaarheid en de toetsing van het keurmerk.
Tegelijkertijd lanceert Milieu Centraal een filmpje met Jasper de ‘keurmerkenpadvinder’. Lees meer over de Keurmerkenwijzer op de website van Milieu Centraal.