Volgens de Europese Rekenkamer is op steeds meer etiketten misleidende informatie te vinden. Dat meldt de NOS. De Rekenkamer vindt dat de consument daar onvoldoende tegen beschermd wordt. “Er zijn honderden verschillende regelingen, logo’s en claims die de consument moet ontcijferen”, zegt Keit Pentus-Rosimannus, lid van de Europese Rekenkamer.
Bedrijven mogen op gezondheidsclaims op etiketten zetten van producten met veel vet, suiker of zout. Producten die veel suiker bevatten kunnen worden aangemerkt als ‘eiwitrijk product’. Op producten met plantaardige stoffen kunnen diverse onbewezen gezondheidsclaims staan. De verwarring wordt gedeeltelijk veroorzaakt doordat er geen standaardisatie is in de EU. Nederland hanteert een eigen Nutri-score terwijl in ScandinaviĆ« het ‘Keyhole’-logo wordt gebruikt. Daarnaast wordt te weinig gecontroleerd op o.a. gezondheidsclaims en de online verkoop van voedsel. De boetes zijn volgens de Rekenkamer niet hoog genoeg om een afschrikwekkende werking te hebben. De Rekenkamer doet de aanbeveling om de regels aan te scherpen. Vooral de bepalingen voor voedings- en gezondheidsclaims en allergenen moeten strenger worden. Verder wil de Rekenkamer strengere controles en betere voorlichting.