Meer aanbod stimuleert keuze voor biologisch

Hoe vaker een consument geconfronteerd wordt met biologisch, hoe gewoner het wordt om biologisch te kopen. Dat betoogde Marlijn Simons, manager corporate communicatie bij PLUS supermarkten tijdens een bijeenkomst van de campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’, waarover Biojournaal bericht. Een groter aanbod draagt bij aan de groei van biologisch. Het zou dus op zoveel mogelijk plekken aangeboden moeten worden, naast speciaalzaken en supermarkten ook in bijvoorbeeld (school) kantines, overheidsinstellingen en tankstations.

Supermarkten worstelen soms wel met de biologische regelgeving. Martijn Versteegh, innovatie- en duurzaamheidsmanager van Albert Heijn: “Een steeds groter biologisch assortiment is een uitdaging, met name voor samengestelde producten zoals het verspakket. Als we meer biologisch willen, moeten we ook toe naar een pragmatischere aanpak. In de praktijk stuiten we nu vaak op biologisch wetgeving die het biologisch aanbod juist belemmert.”

De grootste vier Nederlandse supermarkten hebben eerder dit jaar hun doelstellingen op gebied van biologische voeding bekend gemaakt. Albert Heijn gaat voor een omzetaandeel van 10% voor aardappelen, groente en fruit (AGF) in 2026 (25% meer dan in 2023). Jumbo mikt bij AGF op 8% in 2026 en 10% in 2027. Lidl wil een verdubbeling in 2026 ten opzichte van 2023. PLUS vervangt stap voor stap niet-biologische producten voor biologische, zoals al eerder met het zuivelhuismerk.