De NOS meldt op basis van cijfers van CPS GFK dat de omzet in biologische voeding met meer dan 50% is gegroeid in de laatste vijf jaar. Het marktaandeel is licht gegroeid, naar 4% (+o,5%). De totale omzet in biologische voeding was vorig jaar 1,4 miljard euro, 500 miljoen euro meer dan vijf jaar geleden. De groei in het niet-biologische deel van de markt groeide duidelijk minder hard, namelijk 25%. Belangrijke aanjager van de snelle groei is het grotere aanbod aan biologische producten in de supermarkt maar ook producten die in een biologische variant beschikbaar komen. Voorbeelden daarvan zijn pompoenen, gember en rode- en witte kool.
Eric Harmsen van onderzoeksbureau CPS GFK legt uit waarom het marktaandeel slechts langzaam is gestegen: “Mensen worden door de prijs vaak afgeschrikt. Het is namelijk duurder dan niet-biologische producten.” De nudging campagne die in de voorbije periode is gevoerd, draagt deels bij aan de groei. Bij nudging, met teksten die het biologische karakter van producten benadrukken, krijgen consumenten ene extra prikkel om voor biologisch te kiezen. Aafke Homan van Bionext: “Ook hebben we gemerkt dat het gebruik van kleuren werkt. Denk aan een groen vlak op glazen deuren in de supermarkt. Hierdoor weet je dat de producten die erachter liggen biologisch zijn.”
Belangrijke voorwaarden voor verdere groei is een uitgebreider aanbod en een lagere prijs, zo geeft Eric Harmsen van CPS GFK aan: “PLUS heeft al alle verse melk en karnemelk in een literpak van het huismerk biologisch gemaakt, maar de prijs is voor de consument gelijk gebleven. Ook moet het aanbod nog groter worden. Er is gebleken dat als het aanbod toeneemt, meer mensen biologische producten kopen. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor telers. Het zou goed zijn als ze omschakelen naar biologisch landbouw.”
Vanuit akkerbouwkringen is terughoudendheid om de koers naar biologisch te verleggen. Akkerbouwer Dingeman Burgers, op dit moment voor 10% biologisch: “Ik ben voorzichtig in de omschakeling naar biologisch. De afzet is gewoon onzeker. Of ik de producten wel kwijt kan tegen een goeie winstmarge. En wat er de laatste jaren bij komt: het veranderende klimaat zorgt bij biologisch voor meer risico. De kans op een mislukte oogst is groter.”