De nu lopende overheidscampagne om de keus voor biologisch te stimuleren (zie bijgaande foto, © Ministerie van LVVN) is vooral gericht op het wegnemen van weerstanden tegen biologisch. Dat blijkt uit de toelichting die Sarah Stattman van het team biologisch va het ministerie van LNV gaf tijdens de Bioborrel. Biojournaal bericht hierover in de nieuwsbrief. “Eén van de belangrijke dingen die we vanuit het onderzoek van Motivaction weten is dat de weerstand tegen biologisch zo hoog is, dat alles wat je zegt überhaupt niet gehoord wordt. Mensen zien het bio-logo, schrikken daarvan en dan maakt het niet uit welke argumenten je daarna geeft; ze horen je gewoon niet. Dus je moet echt iets doen om die weerstand te verlagen. Dat is wat we nu allereerst met de campagne doen”, licht Sarah Stattman toe.
Bij consumenten leven veel vooroordelen ten opzichte van biologisch, verklaart Stattman: “Onbekend maakt ook onbemind. Heel veel mensen weten eigenlijk helemaal niet wat biologisch is. Het bio-label bestaat uit een groen blaadje met 12 sterren, maar aan de hand daarvan weet je nog niet waar het voor staat. Dat maakt het voor de consument lastig. En dan moet je eigenlijk al geïnteresseerd zijn om naar die uitleg te luisteren.”
Op de out of home uitingen in de campagne staan de aardappel, appels, bananen en tomaten centraal. Stattman legt uit waarom: “We hebben ontzettend goed nagedacht over de producten die terug te zien zouden zijn in de communicatie. Daarbij vroegen we ons af: wat zijn instapproducten voor de consument en producten met een relatief prijsverschil en een bredere beschikbaarheid? De volgende campagneflight in september komen andere producten aan bod. Voordeel is dat er dan veel verse producten uit Nederland van het land afkomen.”