Vandaag start de campagne om consumenten bekender te maken met de voordelen van biologisch voedsel en het Europese keurmerk. De campagne is georganiseerd door het ministerie van LNV en is onderdeel van het Actieplan Biologisch, dat het aandeel ‘biologisch’ sterk wil vergroten, vertaald in landbouwareaal 15%. Dat betekent bijna een verviervoudiging ten opzichte van nu. Voor de omschakeling naar biologische landbouw en natuurinclusieve landbouw is 26 miljoen euro beschikbaar.
Over de biologische campagne zegt minister Adema: Minister Adema: “Er is nog veel onduidelijkheid over biologisch voedsel. Is
het nou goed voor de boer, het dier of voor het milieu? Het antwoord is: voor allemaal! Bovendien is het ook nog eens erg lekker. Biologisch speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de landbouw. Natuurlijk hoeven niet alle boeren biologisch te worden. Maar voor boeren die dit wel zijn of die dit willen worden, moet er ook voldoende vraag naar biologisch zijn. Daarom starten we een campagne om de verkoop van biologische producten te vergroten en consumenten beter te informeren over de voordelen van biologisch. Want dat zijn er een hoop.”
Het centrale thema van de campagne is Biologisch. Met aandacht voor mens, dier en natuur. Ter ondersteuning van de communicatie naar consumenten is de website allesoverbiologisch.nl gelanceerd. Daar vinden consumenten informatie over biologisch voedsel en de Europese keurmerk. Voor producenten en verkopers van biologische voeding is daar een toolkit beschikbaar met materiaal dat gebruikt kan worden om aan te haken.
De campagne loopt dit jaar van week 23 tot en met week 26 en van week 38 tot en met week 41. In beide periodes komen er op televisie en op digitale schermen in de buitenruimte verschillende producten in beeld.