In het kader van het “Actieplan Biologisch” heeft het ministerie van LNV laten onderzoeken welke factoren bepalen of wij (de consument) wel, geen of weleens biologische producten koopt. Daaruit blijkt dat ons gewoontegedrag, zelfbeeld (hoe we onszelf zien), en de sociale norm voornamelijk bepalend zijn voor ons koopgedrag. Verder speelt, als gevraagd wordt naar specifieke producten, ook prijs ook een rol bij onze keuzes om wel of niet een biologisch product te kopen.
Minister Adema: “Het klinkt zo makkelijk: pas de prijs aan en consumenten kiezen wél voor biologische producten, maar er zit zoveel meer achter. We zijn gewoontedieren en ook consumenten moeten meegaan in de verandering naar duurzame producten. Biologisch is daar een sterk voorbeeld van. Omdat we gewoontedieren zijn, kijk ik ook specifiek naar de supermarkten: supermarkten weten als geen ander producten aantrekkelijk aan te bieden aan de consumenten. Supermarkten kunnen hun klanten meenemen in de meerwaarde van biologische productie. Zij kunnen bijvoorbeeld de producten op goede hoogte in de schappen zetten en zorgen dat bijvoorbeeld het huismerk duurzaam is. Alleen samen kunnen we ons voedselsysteem verduurzamen.”