“Biologisch moet zich anders positioneren”

Professor Laurens Sloot van de EFMI Business School adviseert een andere positionering van ‘biologisch’: van ‘gezond en groen’ naar ‘kwaliteit en genieten’. Dat bericht Nieuwe Oogst naar aanleiding van het symposium ‘Kansen en uitdagingen voor biologische marktontwikkeling’ dat werd georganiseerd door biologische slagerij De Groene Weg. Deze suggestie werd onderschreven door onderzoeker Suzanne de Bakkerin haar presentatie over het verleiden van consumenten om kostbaarder vlees te kopen: “Consumenten associëren biologisch vlees met ‘duur’. Om biologische keuzes te stimuleren, moeten we vóór het winkelbezoek al inzetten op positieve associaties.” Daarbij is ook het creëren van een sociale norm voor duurzame consumptie belangrijk, vergelijkbaar met de verandering die de norm voor roken en alcohol heeft ondergaan in de loop der tijd. Daarbij is de consument veel gevoeliger voor het persoonlijke voordeel dan het maatschappelijke voordeel. Op de winkelvloer werken afbeeldingen die de consument verleiden (zogenaamde nudges) positief om de consument aan te zetten tot duurzamere aankopen.