IPSOS: vertrouwen in biologisch keurmerk groeit

De herkenbaarheid van en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk nemen toe, zo blijkt uit een onderzoek dat IPSOS in opdracht van Bionext heeft uitgevoerd. Van de ondervraagde consumenten kende 62% het biologische keurmerk. Dat is een toename ten opzichte ten opzichte van het vorige onderzoek in 2024 toen het dat percentage op 53% lag. Het vertrouwen in de keurmerk ontwikkelt zich ook positief: van 47% (2024) naar 66% (nu).

Driekwart van de consumenten kiest op basis van de prijs nog minder vaak voor biologische producten dan ze eigenlijk zouden willen. Bijna acht op de tien ondervraagden (78%) noemt diervriendelijke productie als belangrijk argument om voor biologisch te kiezen. Daarnaast zijn smaak, versheid en gezondheid de meest genoemde argumenten bij de keuze voor biologisch. Het aantal mensen dat regelmatig biologisch koopt is stabiel gebleven (66%). Een kwart van de consumenten koopt af en toe biologisch, een tiende nooit. Er is dus op consumentenniveau nog veel werk te verzetten om de gewenste opschaling van de biologische afzet te realiseren.