EKO-keurmerk speelt in op voorkeur voor Nederlandse afkomst en kwaliteit

Het EKO-NL keurmerk stelt de Nederlandse afkomst en kwaliteit centraal. Daardoor weet de consument dat zijn of haar keuze voor biologische voeding, mèt EKO-NL keurmerk, gunstig uitwerkt voor de natuur, biodiversiteit en dierenwelzijn in de eigen omgeving. Voor veel consumenten is afkomst van producten een belangrijke factor, zo bleek eerder al uit consumentenonderzoek door Blauw Research. Ook in de Nederlandse horeca is afkomst van producten die gebruikt worden in restaurants of in de catering steeds meer een extra verkoopargument geworden. In het rapport Kansen voor biologisch in de horeca onderstrepen The Food Research Company (TFRC) en het Food Service Instituut Nederland (FSIN) dat er ook in de horeca potentie is voor groei van biologisch uit eigen land. Belangrijk is dan wel dat bedrijven de Nederlandse herkomst en de biologische productie kunnen aantonen.

Met het EKO-NL keurmerk kunnen aanbieders uitdragen dat ze biologische producten verkopen met een hoge Nederlandse kwaliteit, die onafhankelijk zijn gecertificeerd en gecontroleerd. Dat draagt bij aan het vertrouwen van de consument, bij wie de bekendheid van het EKO-keurmerk nog steeds hoog is, zoals blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Op de website van EKO-keurmerk kunnen consumenten met de EKO-zoeker ontdekken welke bedrijven in de eigen regio het EKO-keurmerk voeren. Behalve voor consumenten is ook voor bedrijven ook belangrijker geworden dat gekozen kan worden voor biologische producten met Nederlandse afkomst. De verplichting voor grotere bedrijven om hun beleidskeuzes ten aanzien van o.a. natuur, klimaat, mens en dier te rapporteren, leidt tot een groeiend bewustzijn in de hele keten. De ontwikkeling om duurzaamheid meer leidend te laten zijn in keuzes van consumenten en bedrijven zal hierdoor verder versterken en de waarde van het EKO-keurmerk versneld laten groeien.