Tijdens het seminar ‘Bio in de Supermarkt’ kwamen supermarkten, overheid, politiek, de agrarische sector, maatschappelijk middenveld en de wetenschap samen, zo meldt Biojournaal. Questionmark, onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar gezonde en duurzame voeding, presenteerde een beleidsadvies voor supermarkten. Supermarkten spelen een grote rol in de gewenste groei van het biologische landbouwareaal.
Gustaaf Haan, hoofd onderzoeker bij Questionmark, presenteerde het beleidsadvies. De belangrijkste aanbeveling is om een doel op inkoop van biologisch voedsel stellen. Supermarkten kunnen het beste zelf bepalen welke maatregelen in hun winkels passen om de biologische markt te stimuleren. Een concrete doelstelling werkt door naar alle niveaus in de organisatie. Gustaaf Haan: “We horen van iedereen dat het belangrijk is dat vraag en aanbod gelijk op groeien.” Een voorspelbare groei is dus belangrijk. “Hoe preciezer supermarkten per jaar kunnen aangeven met hoeveel procent zij per jaar kunnen gaan groeien, hoe beter de aanbodkant daarop kan inspelen.”
De biologische consument
Eric Harmen, senior shopping consultant bij onderzoeksbureau GfK, zoomde in opĀ ‘de biologische consument’. Er blijkt een duidelijke link te zijn tussen kennis en houding als het gaat om biologisch. Als de kennis van biologische voeding toeneemt, stijgt de vraag. daarnaast geeft 32% van de shoppers aan meer te zullen kopen bij een groter biologisch aanbod.