Campagne rond biologisch bij Albert Heijn

Binnenkort start bij Albert Heijn de landelijke nudgingcampagne die Bionext heeft geïnitieerd, als onderdeel van de Europese consumentencampagne. Consumenten zien korte teksten over ‘biologisch’ op de plek van aankoop. Voorbeelden daarvan zijn: ‘Biologisch, proef het

Consument koopt vaker mét keurmerk

Consumenten kopen vaker voeding met een duurzamer keurmerk, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. De omzet van deze

Biohuis: “Plan van aanpak mest niet goed voor biologisch”

In een verklaring stekt Pipie Smits van Oyen, voorzitter Biohuis, de vereniging van biologische boeren en tuinders, dat de aanpak van de huidige

Biologische landbouw heeft effect op gebruik gewasbeschermingsmiddelen

Gangbare, niet-biologische landbouwbedrijven gebruiken meer chemische gewasbeschermingsmiddelen als op omliggende percelen biologisch wordt geteeld.

Samen de boer op voor bio!

De Natuurweide heeft de online community ‘ik ben bio’ opgezet. ‘Ik ben bio’ is een virtuele plaats waar bio-boeren, bio-burgers en bio-experts elkaar kunnen ontmoeten. Via ‘ik ben bio’ kunnen ze informatie, tips en ideeën delen over biologische voeding, de biologische landbouw en leuke, leerzame evenementen.  Zo dragen we uit dat ‘biologisch’ de toekomst heeft!

Onze speerpunten

  1. Belangenbehartiging van Nederlandse biologische melkveehouders (bij o.a. overheden, niet-gouvernementele organisaties)
  2. Aanvullende Normen voor biologische melkveehouderij in Nederland borgen (i.s.m. biologische melkveehouders en zuivelverwerkers)
  3. Europese regelgeving vorm geven met IFOAM beginselen
  4. Sterkere verbinding met de burger en de maatschappij
  5. Stimuleren van consumptie biologische zuivel
  6. Versterken samenwerking in de keten
  7. Initiëren en ondersteunen van onderzoek en kennisdeling

Een belangrijk uitgangspunt voor de biologische landbouw (en dus ook De Natuurweide), zijn de beginselen van IFOAM, de internationale federatie van biologische landbouwbewegingen en -organisaties. Deze beginselen (rond de thema’s gezondheid, billijkheid/eerlijkheid, ecologie en zorg) geven aan hoe om te gaan met dieren, natuur, milieu en elkaar.

Over De Natuurweide

Als De Natuurweide-leden werken we elke dag met veel trots en passie aan het vormgeven van het biologische gedachtegoed en de biologische productie.

  • Uit een sterke, intrinsieke motivatie kiezen wij voor biologische productie.
  • Een systeemlandbouw die veel beperkingen en regels kent, maar waar wij als ondernemers volledig achter staan.
  • Wij doen zelfs extra inspanningen om zaken die niet verplicht zijn, op te pakken omdat we het belangrijk vinden het biologische systeem nog verder te versterken.
  • Onze leden voelen zich thuis in het biologische systeem en dragen dit gezamenlijk via De Natuurweide uit.
Folkje Zigterman

Folkje Zigterman

Bestuurslid

Harrie Janssen

Harrie Janssen

Kwaliteitszetel

Henk Besten

Henk Besten

Bestuurslid

Joost van Dam

Joost van Dam

Penningmeester

Jos Elderink

Bestuurslid

Klaartje van Wijk

Klaartje Francissen

Kwaliteitszetel

Paul Brinkhof

Secretaris

Sybrand Bouma

Sybrand Bouma

Voorzitter

Onze partners: